Akuta ärenden/fel

Kontakta SVEFAB på telefon 020-544 022

Vid störningar kontakta störningsjouren: 08 551 115 16

Anvisningar
I nedanstående anvisningar omfattar begreppet HELG: “aftnar”, lördagar och “röda” dagar, då vardagsmorgon (07.00) ej infaller inom 24 timmar från inkommen felanmälan.

Läs nedan vad som räknas som akut:

  • Akuta Ärenden såsom : Vatten läcka i lägenhet eller i gemensamma utrymmen, elavbrott i allmänna utrymmen.
  • Brand i lägenhet eller gemensamma utrymmen ring 112.
  • Avlopp:
    Stigande avlopp åtgärdas oavsett system. Stopp i wc åtgärdas om endast en wc finns i lägenheten/lokalen. Stopp i kök åtgärdas under specifika tider på helgen (Fre-sön) Kl: 08:00-16:00
  • EL:
    • Helt strömlös lägenhet åtgärdas (gäller ej jordfelsbrytare i lägenhet).
    • Belysning i trapphus åtgärdas.
    • Delvist strömlöst/Huvudsäkring som ej är belägen i lägenhet eller lokal åtgärdas endast helg om den tar kyl/frys
    • Källar- och vindsbelysning åtgärdas ej.
    • Gruppsäkring eller kortslutning i grupp eller dylikt åtgärdas ej.
  • Glas:
    I entréer rensas sönderslaget glas och provisorisk täckning sker. Till lägenhet/lokal åtgärdas glas ev. av glasjour beroende på hur skadan ser ut, lägenhetens/lokalens placering samt årstid.
  • Hiss:
    • Hissfel åtgärdas alla dagar av Fastighetsägaren anvisad åtgärdare. Jourentreprenör förmedlar hissfel till åtgärdare.
  • Kyl/frys/spis: Åtgärdas ej.
  • Lås:
    • Tekniskt låsfel skall kunna åtgärdas av jourpersonal men med restriktiv bedömning.
    • Säkerhetsdörrar som Fastighetsägaren satt in åtgärdas.
  • Skadegörelse:
    • Åtgärdas där risk för personskada, eller risk för annan skada eller stöld föreligger, dock ej vinds- eller källarförråd.
  • Tvättstuga:
    • Tvättstugeutrustning åtgärdas endast helger. Gäller ej separat centrifug där risk för personskada kan uppstå.
    • Helt strömlöst åtgärdas.
  • Vatten:
    • Utströmmande vatten åtgärdas t.ex. rörbrott! läckage eller forsande vatten ur kran. Krandropp eller rinnande wc åtgärdas ej.
  • Varmvatten:
    • Uteblivet varmvatten åtgärdas efter flera separata felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft). 3st separata anmälare
  • Ventilation:
    • Fläktstopp åtgärdas helger efter flera separata felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft).
  • Värme:
    • Igångsättning av värmeanläggning sker antingen efter automatlarm till larmförmedlingsföretaget eller efter flera separata, 3st anmälare felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft).
  • Övrigt:
    • Vid större skador, brand mm skall kontakt tas med Fastighetsägarens kontaktperson enligt separat lista.