Kontakta SVEFAB på telefon 020-544 022
Vid störningar kontakta störningsjouren: 08 551 115 16
Anvisningar
I nedanstående anvisningar omfattar begreppet HELG: “aftnar”, lördagar och “röda” dagar, då vardagsmorgon (07.00) ej infaller inom 24 timmar från inkommen felanmälan.
Läs nedan vad som räknas som akut:
- Akuta Ärenden såsom : Vatten läcka i lägenhet eller i gemensamma utrymmen, elavbrott i allmänna utrymmen.
- Brand i lägenhet eller gemensamma utrymmen ring 112.
- Avlopp:
Stigande avlopp åtgärdas oavsett system. Stopp i wc åtgärdas om endast en wc finns i lägenheten/lokalen. Stopp i kök åtgärdas under specifika tider på helgen (Fre-sön) Kl: 08:00-16:00 - EL:
- Helt strömlös lägenhet åtgärdas (gäller ej jordfelsbrytare i lägenhet).
- Belysning i trapphus åtgärdas.
- Delvist strömlöst/Huvudsäkring som ej är belägen i lägenhet eller lokal åtgärdas endast helg om den tar kyl/frys
- Källar- och vindsbelysning åtgärdas ej.
- Gruppsäkring eller kortslutning i grupp eller dylikt åtgärdas ej.
- Glas:
I entréer rensas sönderslaget glas och provisorisk täckning sker. Till lägenhet/lokal åtgärdas glas ev. av glasjour beroende på hur skadan ser ut, lägenhetens/lokalens placering samt årstid. - Hiss:
- Hissfel åtgärdas alla dagar av Fastighetsägaren anvisad åtgärdare. Jourentreprenör förmedlar hissfel till åtgärdare.
- Kyl/frys/spis: Åtgärdas ej.
- Lås:
- Tekniskt låsfel skall kunna åtgärdas av jourpersonal men med restriktiv bedömning.
- Säkerhetsdörrar som Fastighetsägaren satt in åtgärdas.
- Skadegörelse:
- Åtgärdas där risk för personskada, eller risk för annan skada eller stöld föreligger, dock ej vinds- eller källarförråd.
- Tvättstuga:
- Tvättstugeutrustning åtgärdas endast helger. Gäller ej separat centrifug där risk för personskada kan uppstå.
- Helt strömlöst åtgärdas.
- Vatten:
- Utströmmande vatten åtgärdas t.ex. rörbrott! läckage eller forsande vatten ur kran. Krandropp eller rinnande wc åtgärdas ej.
- Varmvatten:
- Uteblivet varmvatten åtgärdas efter flera separata felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft). 3st separata anmälare
- Ventilation:
- Fläktstopp åtgärdas helger efter flera separata felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft).
- Värme:
- Igångsättning av värmeanläggning sker antingen efter automatlarm till larmförmedlingsföretaget eller efter flera separata, 3st anmälare felanmälningar och efter egen bedömning (sunt förnuft).
- Övrigt:
- Vid större skador, brand mm skall kontakt tas med Fastighetsägarens kontaktperson enligt separat lista.